Grenzeloze gesprekken: internationalisering van Advipro

Wist je dat Advipro niet alleen actief is in België? Onze medewerkers zijn actief buiten onze landsgrenzen heen: gaande van de VS tot Egypte en Zwitserland om er enkele op te noemen. Toon Witvrouwen, COO  Advipro, licht onze internationale activiteiten en ambities toe aan VOKA in het segment "grenzeloze gesprekken". Lees hieronder het interview. 

Welke is de bedrijfsactiviteit van Advipro en waarom zijn jullie internationaal gegaan?

"Advipro is een solutions provider binnen de life sciences industrie. We helpen onze klanten bij het realiseren, optimaliseren en in stand houden van hoogkwalitatieve processen en projecten. Ons klantenpakket bestaat onder andere uit grote internationale firma’s. Deze bedrijven begonnen, omwille van onze succesvolle track record, snel ook buiten de landsgrenzen op ons te rekenen, waardoor internationaal gaan een absolute must was."

Naar hoeveel landen exporteren jullie en naar welke groeimarkten kijk je nog?

"Momenteel ligt een groot gewicht van onze buitenlandse activiteiten in Nederland, maar onze medewerkers zijn ook actief in landen zoals bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Egypte, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk,… We beschikken over zeer flexibele en dynamische werknemers (het A-Team!), wat ons in staat stelt om vragen uit verschillende landen vlot te kunnen beantwoorden."

Hoe blijf je competitief ten opzichte van andere internationale spelers?

"Onze activiteiten zijn bewust beperkt tot de life sciences industrie, waardoor we binnen dat kerngebied een enorme expertise hebben opgebouwd die in alle fases van een project ingezet kunnen worden. Deze aanpak, The Complete GxPerience, is uniek en biedt een groot concurrentieel voordeel. In de praktijk wil dit zeggen dat naast project support en consulting services, we ook tailormade trainingen kunnen aanbieden en grote investeringen hebben gedaan in een state-of-the-art equipmentpark voor het praktisch uitvoeren van validatietesten. Op deze manier kunnen we de klant van A tot Z ontzorgen."

Welke trends of evoluties merk je in het internationaal zakendoen?

"Vele internationals hadden minder boodschap aan lokale partners en zagen dus vooral heil in het uitbesteden van services aan andere internationals. Nu merken we in onze niche een kentering: men begint steeds meer waarde te hechten aan sterk gespecialiseerde, lokaal verankerde partners.

Het is dus zaak om internationalisering te combineren met lokale verankering en voldoende interne netwerking om de gespecialiseerde kennis in te zetten daar waar ze nodig is."

Hoe is jullie ervaring met de dienstverlening internationaal ondernemen van Voka Mechelen-Kempen en leg uit waarom?

"We zijn als bedrijf erg tevreden over de dienstverlening van Voka i.k.v onze internationale activiteiten. Zeker sinds de Corona pandemie en de steeds wijzigende regels voor professionele reizen naar het buitenland hebben ze ons snel kunnen helpen. Op deze manier konden we onze werknemers gerust stellen. Ze hebben bepaalde kennis, know how en contacten ter beschikking die hun nut al hebben bewezen."

Een laatste tip voor de startende exporteur?

"Internationalisering brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Probeer daarom ook voldoende contacten te hebben bij ondersteunende organisaties en diensten in de landen waar je aanwezig bent, zodat je beroep kan doen op lokale expertise."